utorak, 12. studenoga 2024.

... usputnosti - teglenice sa Save (ZG)!

Teglenica ili šlep (od njemačkog: Schleppe = vući), ponegdje i barža (od francuskog barge) plovilo je niskog gaza pravokutne forme bez vlastitog pogona, kog vuče (tegli, šlepa) tegljač da bi plovio. Služi za prijevoz tereta rijekama i kanalima, a rjeđe i morem.[Wiki]


... od kuda, od kada su tu nedaleko mosta Mladosti!? ... vjerojatno su tu "doplovili" za nekog vremena visokog vodostaja. Dok to ne otkrijem natipkati ću pronađene činjenice o plovnosti Save, onog dijela uzvodno od Siska i o tim šlepovima/teglenicama. O plovnosti sam neki dan začeo temu u autu s bratom. Nekada je planirana riječna luka nizvodno u Rugvici. No i to je ostalo samo u nečijim snovima i planovima.
Malo detalja ispod mosta:



... plovnost prestaje nedaleko ovih šlepova, negdje u razini toplane na tzv. Zg. slapovima. To su u stvari kaskade, a ne slap. 

*

*

... mogući način na koji su teglenice "dolutale" do obala na ovome mjestu potvrditi bi mogao vlasnik g. Veljko Kosanović:

* (autor fotke: Sali)

** Tradicionalno se teglenica naziva prema namjeni. Tako npr. uljarica (tanker) prevozi naftu, ulje, benzin, vodu, vino, melasu i dr. tekućine, drvarica do 400 t drva, a pjeskara (pletna) istu količinu pijeska ili šljunka, koji se ukrcava jaružalima izravno iz riječnoga korita.


... zelena teglenica TT10704!


... stambeni blokovi u zaleđu jednog od tri šlepa. Wikipedija riječni šlep opisuje kao zatvoren ili otvoren, a služi za transport kojekakvih tereta po unutrašnjim plovnim putevima.




... na ovim šlepovima dotegljene su samo ideje, propale ideje o revitalizaciji i spašavanju šlepova. Trebali su tu biti kafići, restorani, čak dječje igralište te disco club. Koliko znam nije ništa zaživjelo, sve i dalje propada pod debelim naslagama hrđe. Tako i crvena teglenica TT9904.


** Nosivost im je od 600 do 10 000 t, a u pravilu imaju kormilarski uređaj, priveznu opremu i stambene prostore. Teretni prostor može biti u jednom dijelu ili je za prijevoz tekućina pregrađen (teglenica-tanker). Prve teglenice bile su drvene (tzv. dereglija), od XIX. st. mješovite su gradnje, a naposljetku i čelične.


... katamaran na teglenici namjeravala je rabiti obitelj Kosanović za male plovidbe po Savi te terensku školsku nastavu. Porinuće je bombastično izvedeno 2007. godine, grad nije dao potporu privatnom projektu, a ovo je završetak:



* (autor: Stanley) Do Zagreba je 1954. godine po visokom vodostaju doplovio parni tegljač ''Bačka'' Dunavskog Lloyd-a. Brod je stigao uzvodno od željezničkog mosta i sretno se vratio.



* (autor: Stanley) Sava u svom toku sve do područja nizvodno od Zagreba (otprilike do Rugvice) ima karakteristike brdske i bujičave rijeke, s velikom brzinom toka i velikim oscilacijama u vodostaju. Stoga je, ovakva kakva jest, neprikladna za redovitu plovidbu. Jedan elaborat iz 1969. godine predviđao je izgradnju zagrebačke riječne luke i kod sela Kosnica na desnoj obali Save.


... krećem prema drugoj obali uživati u bližim kadrovima ove male Zg riječne flote. Ove teglenice najčešće ne primjećujemo, odnosno ugledamo ih samo na trenutak iz automobila, tramvaja ili autobusa. Putem kliknem i nekadašnju trafo stanicu koja još stoji kao suprotnost modernom stambenom naselju.



... evo me na drugoj obali, prilaz s ceste koja vodi prema Jakuševcu. Ne mogu shvatiti namjenu objekta na kojem stoj na nogama izvodi vrana. 



... niti ovog drugog.


... približavam se teglenicama i otkrivam izbliza totalnu propast plovila.





... čekaju se bolja vremena!









... Crvena teglenica TT10201.



... sidro ne sidri, teglenice uz obalu drži debela čelična užad.!


... kao križ za njihov spas!


... u lancima prošlosti, bez budućnosti!



... s ovim teglenicama za sipke terete svojevremeno je bilo i sigurnosnih problema, "otkačile" su se ili su namjerno odvezane te se nasukale na kaskadama u dva navrata. Nisu bile opasnost za Domovinski most.



... čak i vjetruša nadgleda propadanje čelika teškog 300 tona (svaka) do dana predaje u rezalište! Grad na Savi neće dobiti "život" na Savi kao mnogi gradovi na svojim rijekama.


*autor fotografija i dijelova teksta: Gaspa

Nema komentara:

Objavi komentar