subota, 28. prosinca 2024.

... usputnosti - Zapadni kolodvor (Zagreb)!

 ... skraćivanje prijepodneva u neradni dan, onako pješice, s noge na nogu s fotoaparatom u rukama. Za klik spremni. Zastao sam kod Zapadnog kolodvora. Prva pomisao bila mi je kako osim gabarita potpuno dijeli sliku i sudbinu onog Glavnog Zg kolodvora. Sliku i sudbinu zapuštena kutka. Željezničko, gradsko i državno ružno pače na adresi Trg Francuske Republike 13a. Najstariji Zg željeznički kolodvor.


... zgrada je uvedena u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske (Z-6713, 1986.–). Djelo je arhitekta Wilhelm Ritter von Flattich-a.


* Zagreb Zapadni kolodvor je željeznički kolodvor (tkobi rekao) u Zagrebu. Kompleks Zapadnog kolodvora izgrađen je u sklopu izgradnje pruge na relaciji između Zidanog Mosta, Zagreba i Siska i riječne luke Galdovo.


* Pruga je za promet bila otvorena 1. listopada 1862. godine. U razdoblju između 1862. i 1892. bio je središnji zagrebački kolodvor, do izgradnje današnjeg Glavnog kolodvora.


... zar stvarno ovdje gore netko ima apartmane? Kategorizirane? Možda za poslove na brzaka, one po tarifi: koliko EUR/za 30 minuta, 60 minuta te radim ti to, to i to. Mislim na plaćene sex usluge. Kaže "grafit" s lijeve strane od ulaza: Zašto?


* Projekt je rađen u uredu Carskog i Kraljevskog povlaštenog južno državnog lombardsko-mletačko i centralno talijanskog društva željeznica prema tipskom predlošku arhitekta Wilhelma Gustava Flatticha i jedan je od rijetko izvorno očuvanih. Radove je izvelo poduzeće G. Pongratz.


... rijetki putnici na nečistom išaranom peronu. Pohvalno je što su kolosijeci nedavno sanirani i obnovljeni.


* Izgradnja same zgrade simboličnog je i povijesnog značenja kao točka ulaska željeznice u Zagreb koja je omogućila njegov razvoj iz malog perifernog grada u gospodarsko, industrijsko, tranzitno, prometno i kulturno središte. Prijamna kolodvorska zgrada do danas je gotovo u cijelosti zadržala svoju izvornu vizuru, slijedom čega je 1986. zaštićena kao kulturno dobro. Zgrada je obnovljena krajem rujna 2007.


... čipkane zavjese i sprej švrljotine svježije od nanosa smeđe boje na vratima. Kroz nečiste prozore vidljive su prazne i zapuštene unutarnje prostorije. Osim onih šefa stanice i "krletki" za prodaju voznih karata. Nedaleko na zidu natpis: "U boj." Vješala pored! Pa ti razumi autora idiota sa sprejem u ruci koji nikada neće doseći razinu ulične umjetnosti svojom porukom.


... nemaštovita božićna jelka svojim ukrasima i veličinom odgovara novčanom stanju HŽ-a.


... simbolika Zvijezde petokrake na vrhu jelke i plakat u spomen Vukovara koji je razarala slična petokraka združena sa četničkom kokardom.


... jedva čitljive spomen ploče sa unutrašnjeg zida (na peronu) te vanjskog uličnog zida.



... ni pašče ovdje ne bih pustio vode piti. Smrdi po mokraći.



* Gradnju kolodvora, kao i čitave pruge preuzelo je temeljem koncesijskog ugovora Carsko i kraljevsko društvo Južnih željeznica (Društvo južnih željeznica), prema kojem je kolodvor dobio prvotni naziv - Južni kolodvor (Agram Südbahnhof). U vrijeme izgradnje kolodvora probijena je i kolodvorska cesta (danas Ulica Republike Austrije), a bio je organiziran i prijevoz konjskim omnibusom od hotela u Ilici do kolodvora.


* 1. siječnja 1924. godine zbog vlasničke promjene nad željezničkim prugama i njihovim podržavljivanju, kolodvor je dobio novo ime - Zagreb Sava. To ime zadržao je do 1943. kada dobiva današnji naziv.


... sretno vrijeme ovog nekada značajnog kolodvora vodi u sklad sa porukom na vanjskom pročelju: "U dupe Europe"!



... zapuštene su i zarasle okolne pomoćne zgrade.


... da ne ode sve u dim jedna poveznica za one koji žele znati više!


Izvor: Wikipedija

Nema komentara:

Objavi komentar